Ett första intryck kan vara avgörande för hur en relation utformar sig. Därför är viktigt att på bara några sekunder skapa tillit och förtroende i ett möte. Men hur blir man egentligen omtyckt? Lyckligtvis finns det enkla knep att ta till för att kontrollera situationen och framstå som pålitlig. Nedan har jag samlat tre tips som med fördel kan tillämpas under en jobbintervju, ett viktigt möte med kund eller under en introduktion med en ny kollega. 

Räck fram handen underifrån 
När du räcker fram handen för att hälsa, gör det med handflatan uppåt och underifrån för att sedan vrida handen långsamt uppåt under handslaget. Studier visar att du på så sätt visar respekt för den du möter. 

Upprepa namnet 
Lyssna på vad den du skakar hand med heter. Upprepa därefter namnet på den du hälsat på under konversationen som fortgår. Vi är starkt anknutna till våra tilltalsnamn och genom att visa att du uppmärksammat detta uppfattas du som sympatisk. 

Ställ frågor – och lyssna på svaren 
Den vanligaste missen vi gör när vi kommunicerar är att vi lyssnar för dåligt. Att lyssna och bekräfta är det bästa sättet att vinna förtroende på. Genom att kontinuerligt ställa frågor uppfattas du som genuint intresserad och välvillig samt undviker att framstå som självupptagen eller egocentrisk.  

Vill du veta mer? Boka en föreläsning HÄR 

Kategorier: REFLECTIONS

0 kommentarer

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *